|
Strukturer/stadsformer Mitt perspektiv, ’människans landskap’. ’Det jag bor i och använder: Boplatsen, Staden’. Stadsbyggande fram till 30-talets funkis präglas av addition, hus till hus, men inom vissa ramar. Tullstaket. Gatunät, vidgade för ökande trafik och brandförsvar och av politiska skäl. Rutnätsstaden har gamla anor. Med arkitektens växande intresse för staden kom en gestaltningsvilja för det offentliga rummet (PO Hallman m fl). Rutnätet nyanseras. Staden planerades utifrån gaturum, platser och utblickar. Så kom den rationella funkisen. Och social/politisk vilja: Folket skulle ha drägliga bostäder och hälsosam miljö. Tillräckligt med sol och luft. Storskaligt byggande accelererade fram till miljonprogrammet. Parallella lamellhus och punkthus i park. Som snart kompletterades med villa- och radhusmattor. Planbestämmelser och SCAFT’s trafikregler styrde utformningen av staden. (Platsens terräng, materialval för husen och arkitekters förhållningssätt kunde göra folkhemsbyggets framtoning mer humanitär …) Kritiken lät inte vänta på sig. Det blev ju inte stad. Särskilt arkitektkåren argumenterade för ’stadsmässighet’, för återgång till rutnätsstaden. Åtskilligt har skrivits. En tidig auktoritet var Jane Jacobs, New York, med The Death and Life of Great American Cities -61 (samtidig med Rachel Carsons Tyst vår). I Sverige Ingrid Sjöstrand, poeten som skriver Samhem -73, om de socialpsykologiska konsekvenserna av urbaniseringen. Jacobs hävdade t ex att socialt samspel i stad kan uppstå om följande faktorer föreligger: – en blandning av olika funktioner såsom bostäder, arbetsplatser och service. Det är lätt att hålla med Jacobs. Men det är fotgängarens stad hon talar om. (Tänk bara vad barn kunde se på väg till skolan.) Men är det möjligt? Sedan Vancouver-deklarationen 1976 är ”Hållbara städer” nästan ett mantra med återkommande globala konferenser och stora forskningsresurser. Uthålliga städer… Ekologiskt, men också för många andra kvaliteter: kulturellt, socialt, ekonomiskt. Energifrågorna främst. Men är biltrafiken möjlig att ersätta? Samhällsplaneringens megaproblem. Optimal rörelseförmåga, … maximalt åtkomlig region. Till vardags. Mantrat stadsmässighet=rutnätstaden drivs som ett förgivettagande. Jag ser fler svagheter i principen. De hyllade sociala vinsterna (Jacobs punkter ovan) är inte självklara… Så vad är alternativ? Staden är de flesta människors vardagslandskap. Och förväntas fungera i alla avseenden, måste. Vardagens struktur ges av arbetsresor med den längd de har. Ständigt upprepat, blir det mitt huvudstråk till vardags. Den serien av stadsrum kan jag. Övriga målpunkter ligger vid detta stråk eller ger ’utflykter’ från det. Eller ger andra stråk, hemifrån eller från jobbet eller … Närhet allt viktigare, med eskalerande tidsstress. För individen är den totala restiden, från dörr till dörr, det som räknas. Givetvis. Det som ger tidsbudgeten. Gångavstånd och väntetider viktiga. Att minimera. Svaret är, menar jag, att mönstret måste ersättas med denna dynamik, med detta inifrånperspektiv. Förr hus till hus. Nu stråk till stråk. Det är stråken som skall organiseras. Ordnas, gestaltas, byggas… Detta är allmängiltigt, varit så i alla tider. I fotgängarstaden förr och i stadsutvecklingens stjärnstäder med spårvägarnas, tågens och tunnelbanans pärlband för resbehoven — innan bilismen tog över.
|
|
Lennart Nord arkitekt SARMSA |
|