|
Planeringens procedurer Fysisk planering i kommunerna är för det gemensamma goda. Kommunen har sedan länge planmonopol. Planering sker i processer, professionellt och politiskt. Det kräver organisation. Det kräver beslutskompetens. Reformeringen av Sverige under och efter andra världskriget var en genomgripande modernisering av hela samhället. Det tog tid, men var målmedvetet. Den svenska demokratin tog ny form. De sockenbaserade kommunerna slogs ihop till större för att få bättre kapacitet. Men det räckte inte länge. I nästa steg (-71) skapades storkommuner (knappt 300) för väsentligt vidgad kompetens. De vi har i dag (med diskussioner om ytterligare rationaliseringsvinster).
Politiskt gjordes kommunerna till statens ’spegelbild’ med partier och partistöd som i riksdagen och kommunens värv delades på olika förvaltningar. Skalan blev en helt annan än när kommunen sköttes av några förtroendemän med portfölj under armen.
I denna kontext sker planering och byggande under PBL och miljöbalken under länsstyrelsens överinseende. Den svenska administrativa traditionen med remissförankring i vidare kompetenser och intressen hålls för självklar i lagstiftningen. Men det känns inte lika grundläggande längre.
|
|
Lennart Nord arkitekt SAR MSA |
|