här, där rumpan är och händerna och benen; där är inte ‘där borta’, utan ett där placerat här/där som relationer mellan sig själv och föremål/personer inne i det välbekanta rummet där med flera dimensioner, det finns också förvandla där —> här, upptäckande, nyfiket/ängsligt först, men med växande självtillit och kompetens
Innehållet i min bok: inledning del 1 ett arbetssätt del 2 leken del 3 vardagen Efterskrift
|
Kan man leka här?
ett problem av vår tid. För mig som lekt genom min barn- och ungdom i stad och i skärgård, som har grävt grottor i snövallar, lekt kurragömma i den lilla skogen, härjat med slangbella i bakfickan, spelat fotboll … Nu rapporteras att barn inte leker längre, inte kan, inte vet hur … Ingen lektid hemma – skjutsad till friskola, till fritidsaktiviteter, till barnvakt, till … ingen egen tid. Ingen lekkultur hemma — inga lekkamrater, inga förebilder … ingen motivation. Ingen lekmiljö hemma – det blev inget att leka i när det byggdes … inga ytor, inget man kan och får vara i, göra med. Hyperdesignad utemiljö eller ingenting. Det är det inte möjligt att påstå. Leken är nödvändig utvecklingsmotor. Som sagt. Jag undrar. Mer än undrar. Tvingas man acceptera att hemmiljön saknar möjligheter, måste det till mycket medvetna och starka ansträngningar att finna alternativ som lyfter fram och uppmuntrar lek i vår mening. För barnets skull och Sveriges. Är förskolans aktiviteter tillåtande och motiverande? Finns lektid, lekkultur, lekmiljö i fri mening i förskolans verksamhat? I praktiken? Och resten av dagen då? Av veckan, av året, av livet. Är skolområden en tänkbar kompensation? Kan barn (och ungdomar) stanna kvar i skolan i stället? Lekkultur, ja. Lekmiljö, kanske, Lektid, begränsad. (jmf Forsgård Skolgårdens lekspråk). … men resten av dagen? Men det är inte längre självklart att det över huvud taget finns en skolgård, en utemiljö kring skolan. I vårt normlösa tillstånd. Och tillräckliga ytor vid förskolorna får man slåss för. Kunskaper och insikter om konsekvenser saknas. Jag skrev “Kan man leka här?” Nu ett manuskript från 2001. Jag ville nå föräldrar och vände mig till Rädda barnen, Barnombudsmannen och Hem&skola men de var inte intresserade. Gå ut via ett litet förlag kändes meningslöst och fonden stod inte för publicering. Citerar ur inledningskapitlet: Rubriken ber dig som förälder om två saker: • att du ser genom barnets ögon En första överblick av en ’arbetsmall’: • inlevelsen, allmän och riktad, i barnet och genom barnets ögon 1 barnet —-› några definierade roller I kvalitetsbedömningen kommer också helheten, dvs efter några försök blir det snarare tvärtom en spontan känsla – en kvalitetsuppfattning. Denna intuitiva bedömning är utväljande, pekar ut var och vad, värderar: ‘är det möjligt/inte möjligt?’ • förmedla resultatet av din/er granskning kunna sätta fingret på Du måste vara ‘hela det barn’ om leker. Men hur? ’bubblan’? – tänk dig att du står i en glänta, där blåser du upp en ballong omkring dig, du blåser och blåser tills ballongen trycker mot brynen omkring gläntan, tar form av dess form. Ballongen blir det rum du står i. Vänder man på steken, kan du blåsa upp ballongen så att den motsvarar din känsla av vad du har för rum omkring dig och sedan se vad det var som gav dess gränser. Vad stoppade ballongen – utifrån eller inifrån? Se där, ett verktyg! Tänk dig nu vad barnet har för bubbla – i sin situation, med sin ålder. “här är där jag är, där är där jag inte är”. Med detta här/där, kan du kanske fånga utvecklingen av barnets upplevelse av utemiljön. Intressant är hur det uppfattar gränserna för sitt territorium, från de yngsta som nog inte förnimmer den alls. Jag fortsatte med typlekar som ett verktyg för upplevelsen och analysen. testa genom att leka Barns lekar är legio. Barn kan göra lek av vad som helst. ”Det är märkligheten” säger Kajenn. Ja, men också tvärtom! Om de inte kan göra lek av vad som helst, är vi illa ute. När fantasi och inspiration saknas. Men så illa är det väl inte? … Undersökningen klarar vi dock genom att välja bland ‘typiska’ lekar … Platsen är nästa steg, dvs över tröskeln ut på gården. Nu gäller det att göra sig seende. Först själv, sedan genom barnets ögon. Du söker platsens egenskaper. … Typlekarna är utmaningar – kan man leka dem? Obs, du behöver genomföra detta själv innan du pratar med dina barn. Ansträng din inlevelseförmåga så långt det går. Gör dig lekande så talar ni samma språk, någorlunda. ’Barn’ till barn. Och innan man pratar med andra. Man skall ha sin egen erfarenhet, sin egen uppfattning. Jag tog också upp påverkansmöjligheter. Självklart. Poänglöst annars. Vem kan göra något åt din miljö? Ni själva eller någon åt er? Vart vänder man sig då? Vilka har makt nog, kompetens och initiativkraft nog? Frågorna är svenska, vana som vi är att få saker gjorda åt oss. Fyra tydliga alternativ: Man får välja bland olika strategier Hur? Hur uttrycker man sig? Men om utemiljön hemma inte duger, kan man tänka sig alternativ? Tillräckligt bra för mitt barns utveckling? Våra barns! Vår framtid.
Lennart Nord arkitekt SAR MSA |
|
testlänk |
|